Antti pyöräilee töihin vaikka 20 asteen pakkasella

Kestävän tulevaisuuden tekoja -henkilöstöhaastattelujen sarjassa OSAOlaiset kertovat oman arkensa kestävyysteoista. Ensimmäisessä osassa teemana on työmatkapyöräily.

OSAOn kestävyystiekartassa luvataan, että johto on sitoutunut kestävän tulevaisuuden rakentamiseen oman toimintansa kautta. Nyt tutustumme Kaukovainion palvelut -yksikön yksikönjohtajan Antti Rovamon henkilökohtaiseen ekotekoon. Antti kulkee työmatkansa pyörällä – satoi tai paistoi.

Miksi kuljet työmatkasi pyörällä?

”Matka on sopivan lyhyt pyörällä kuljettavaksi ja siinä saa liikuntaa. Ja siinä herää, kun ajaa!”

Miten pitkä työmatkasi on?

”Matka on noin 6 kilometriä ja siihen kuluu aikaa parikymmentä minuuttia.”

Millaisella pyörällä ajat?

”Minulla on kaksi pyörää, maastopyörä ja tavallinen maantiepyörä. Maastopyörässä käytän alennettuja rengaspaineita, jotta renkaissa olisi tarpeeksi pitoa talviajossa, sillä pyörässäni ei ole nastarenkaita. Nastoja ei ole, koska ajan pyörällä myös metsissä. Tavallinen maantiepyörä sopii kuivalla kelillä ajamiseen ja sillä pääsee paljon kovempaa.”

Kuljetko pyörällä silloinkin, kun on pakkasta 20 astetta tai enemmän?

”Kyllä! Pakkasen takia en ole jättänyt pyöräilyä väliin.”

Miten varustaudut matkaan kovalla pakkasella?

”Tarvitaan lämmin pipo ja lämpimät hansikkaat. Minulla on samat kengät sekä kostealla että kylmällä ilmalla, talvipyöräilyhousut ja kohtuullisen hyvä takki, joista tuuli ei mene läpi. Kovalla pakkasella haastavinta ovat ensimmäiset viisi minuuttia, ennen kuin naama jäätyy tunnottomaksi.”

Miten selviät, jos sinulla alkaa aamulla kello 8 tärkeä tilaisuus, jossa on oltava tukka hyvin ja kengät lankissa?

”Työmatkani on sen verran lyhyt, että matkalla ei ehdi hiota, joten en tarvitse suihkussa käyntiä ennen työpäivän aloitusta. Työvaatteisiin vaihtaminen tapahtuu minuutissa. Minulla onkin useampi takki ja solmio työhuoneen kaapissa.”

Vaatteiden vaihdon nopeudesta saatiinkin ennen haastattelua demonstraatio, sillä Antti tuli paikalle pyörällä Kontinkankaan yksikössä pidetystä palaverista. Kengät ja muut kamppeet vaihtuivat hyvin nopeasti omassa työhuoneessa haastattelijan odotellessa käytävällä. Harmi, että aika jäi ottamatta!

Pyöräilykypärään ja ulkoiluasuun pukeutunut Antti Rovamo pyöräilee oranssilla maastopyörällä koivujen reunustamalla pyörätiellä. Taustalla näkyy OSAOn Kaukovainion kampuksen rakennuksia.

Mikä on sinulle haasteellisin keli pyöräillä?

”Vaikein keli on peilijää. Silloin ei alennetut rengaspaineetkaan auta. Täytyy vain olla varovainen ja ottaa mutkat loivasti. Sadekeli sen sijaan on ihan jees, kunhan vain on sadevaatteet yllä.”

Onko sinulla koskaan tarvetta keksiä tekosyitä, miksi et juuri tänään voi lähteä pyörällä töihin?

”Ei, olen varmaankin kuusi vuotta kulkenut matkan pyörällä. Silloin, kun OSAOn hallinto oli muualla kuin Kotkantiellä, kauimpana Kempeleessä ja Oulunsalossa, tarvitsin omaa autoa paljon työpäivän aikaisiin siirtymiin. Silloin jouduin kulkemaan työmatkani autolla.”

Onko sinulla työmatkan varrella kohtia, joista pidät erityisen paljon?

”Oulujoki! Ylitän sen joka päivä kaksi kertaa. Se on talvella pimeässäkin hienon näköinen – ja jäiden lähdön aikaan mutta myös silloin, kun se alkaa syksyllä jäätyä. Erityisesti auringon laskiessa. Siinä näkee vuodenaikojen vaihtumisen.”

Kuinka paljon enemmän aikaa työmatkaasi kuluu pyörällä kuin henkilöautolla?

”Ei yhtään enempää. Autolla matkaan kuluu minimissään 8 minuuttia, mutta normaalisti menee 12–13 minuuttia liikenteestä riippuen. Pyörällä kulkiessa tuossa ajassa vaihdan kengät, otan pyörän varastosta ja ajan työpaikalle.”

Oletko havainnut mitään hyötyjä itsellesi siitä, että kuljet matkat pyörällä etkä esimerkiksi omalla autolla?

”Saan puolisen tuntia automaattiliikuntaa joka päivä. Vanhan urheiluvamman vuoksi reisilihakseni vaatii treeniä, jonka saan pyöräillessä. Lisäksi tulee hyvä mieli ja näen luontoakin: sen kuinka päivä lyhenee ja pitenee. On aina juhlava hetki, kun ei enää tarvitse pyörässä valoja, ensin ei toiseen suuntaan ja sitten ei kumpaankaan.”

Näiden hyötyjen lisäksi ilmakehään vapautuu vuodessa yli 500 kilogrammaa vähemmän hiilidioksidia, verrattuna siihen, että kulkisit matkat bensa- tai dieselautolla. Se vastaa noin 7 % vähennystä verrattuna suomalaisen keskimääräiseen hiilijalanjälkeen vuodessa.

Lopuksi vielä: Mitä vastuullisuus ja kestävät toimintatavat merkitsevät sinulle ammatillisesta ja organisaation näkökulmasta? 

”Vastuullisuus merkitsee minulle esimerkiksi oman työajan tehokasta käyttöä. Arvioin, voiko palaverin hoitaa Teamsilla vai tarvitseeko osallistua paikan päällä. Teamsin käyttöönotto on vähentänyt varsinkin Helsinkiin matkustamista parin tunnin takia. Pyrin myös välttämään turhaa materiaalin kulutusta työssäni. Ja kannustan yksikköni henkilökuntaa toimimaan vastuullisesti.”