KOHOTA
Elementti näyttää Voice Intuitiven kuuntelunapin ja translate-valikon



Hankkeen toiminta-aika
01.09.2021–31.08.2023
Hankkeen kuvaus
KOHOTA-hanke hakee ratkaisuja muun muassa yritysten mahdollisuuksiin elpyä pitkittyneen koronapandemian haasteista muuttuneissa digitaalisten liiketoimintojen sekä markkinoiden murroksessa. Digitaalisen markkinointiosaamisen vahvistuminen parantaa yritysten mahdollisuuksia uudistaa ja kehittää liiketoimintoja sähköisissä kanavissa.
Hankkeen avulla lisätään myös työnhakijoiden, heikossa työmarkkinatilanteessa olevien, maahanmuuttajien, opiskelijoiden sekä yritysten ja organisaatioiden henkilöstön digiosaamisen vahvistamista.
Pudasjärven kaupungin koordinoimassa hankkeessa osatoteuttajina toimivat Koulutuskuntayhtymä OSAO ja Pudasjärven Kehitys Oy. Hankkeelle rahoituksen on myöntänyt Euroopan sosiaalirahastosta Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.
Hankkeen selvityksiä
OSAOn Pudasjärven yksikön opetushenkilökunnalta on kyselty näkemyksiä ”digikapeikoista” viikkojen 47 ja 49/2021 aikana. Yksikön toiminnan tietty ”pirstaleisuus” aiheuttaa tässä haastetta: koulutusaloja on yksikön pienuuteen nähden runsaasti, ja kullakin alalla on vain 1-2 opettajaa, joten suoraan koulutusalaan liittyvät asiat eivät välttämättä koske muita.
Useimpia koskevia asioita olisi M365:n täysi hyödyntäminen huomioiden mahdolliset integraatiot muihin ohjelmiin. Järjestelmän kokonaislogiikka ei ole kovin hyvin selvillä oikein kenelläkään. Tämä oli yksikön digiopettajan korostama alue.
Etä- ja hybridiopetukseen kaivattaisi lisää työkaluja opetuksen monipuolistamiseksi pelkästä teams-luennoinnista.
Verkkokauppa/digitaalinen markkinointi olisi liiketoiminta-alalla tärkeä alue. Tämä on ollut keskusteluissa myös yksikön johdon korostama alue. Käytännössä tämä kuitenkin koskisi yhtä tai enintään muutamaa opettajaa.
Tekniikan puolella kaivattaisi cad-osaamiseen päivittämistä.
Sosiaalisen median käyttö työelämässä nousi esille sekä opettajan oman työn että opiskelijoiden tuleviin ammatteihin kouluttamisen näkökulmasta.
Joitakin voisi kiinnostaa kuvankäsittely ja videoiden editointi pedagogisen hyödyntämisen sekä tekijänoikeuksien näkökulmasta.
Laitteiston yleiseen käyttötaitoon liittyvissä asioissa osa tarvitsisi tukea.
Etä- ja yhteisopettajuuden tarpeita OSAOn Pudasjärven yksikössä kartoitettiin suullisilla keskusteluilla kaikkien alojen opettajien kanssa vuosisuunnittelun yhteydessä marraskuussa 2022.
Yleistä
Etäopetusta järjestetään suhteellisen paljon (yleensä koko yksikössä 1 etäpäivä/vko, alkusyksyä lukuun ottamatta, kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto käytännössä kokonaan etänä, ja lisäksi yksittäisissä erityistilanteissa hyödynnetään etäopetusta). Sikäli Pudasjärven yksikön katsottiin jo tällä hetkellä olevan etäopetuksen ”edelläkävijä” OSAOssa, joten uusien tarpeiden löytäminen tuntui vaikealta. Sen sijaan nykyisten käytänteiden laajentaminen nähtiin varteenotettavana vaihtoehtona.
Etäopetukseen suhtaudutaan yleensä ottaen positiivisesti mahdollisuuksien lisääjänä, mutta uusia pedagogisia ratkaisuja etäopetukseen tulisi löytää, jotta opetus ei olisi pelkkää Teams-luennointia ja tehtävien teettämistä Pinjassa.
Hankesuunnitelmassa haettiin yhteisopettajuutta OSAOn ja Pudasjärven kaupungin välillä. Koulujen johto olisi kiinnostunut tällaisen kehittämisestä, mutta kaupungin opettajat eivät ole ainakaan tähän asti ilmaisseet mielenkiintoa asiaa kohtaan. Hirsikampuksen ja OSAOn yhteinen urheilulinja on kuitenkin käynnistynyt syksyllä 2022.
Yhteisopettajuuteen OSAOn eri yksiköiden välillä voisi olla tarvetta pienten osa-alueiden kohdalla, mutta se nähtiin käytännössä hankalana esimerkiksi aikataulujen yms. yhteensovittamisen suhteen, jotta myös pienemmän yksikön tarpeet tulisivat tasapuolisesti huomioiduksi. Yksikön sisäisten yhteisopettajuusmallien kehittämiseen on enemmän mielenkiintoa.
Alakohtaisia kommentteja
- Liiketoiminta: yksiköiden välistä yhteisopettajuutta ei koeta näillä näkymin tarpeelliseksi, oman yksikön sisällä mahdollista; etäopetusta kehitetään
- Tuva: OSAOn yksiköiden välistä yhteistyötä, tietojen ja kokemusten vaihtoa on kuukausittain jo nyt, täysin digitaalisesti
- Sote: Kasvatus- ja ohjausala täysin etäkoulutuksena, sotella oppisopimusopiskelijoiden kanssa voidaan toteuttaa etänä iso osa; yhteisopettajuutta on myös toteutettu yksikön sisällä, hyötynä pedagogisen monipuolisuuden + osallistamisen + opiskelijoiden tukeminen
- Tekniikka: tarvetta on etäopetukselle, työkaluja kaivataan siihen, että porukka ”pysyy mukana”; sisäistä yhteisopettajuutta isojen ryhmien kanssa
- Yto: etäopetusta kehitettävä pedagogisesti, sisällöllinen yhteistyö yksiköiden välillä tärkeää