Digikyvykäs Kampus -hankekokonaisuuden ensimmäinen toimintavuosi on takana ja nyt on aika summata yhteen, mitä käytännössä olemme saaneet aikaan digikyvykkyyden edistämiseksi.
Opettajien digipedagoginen osaaminen näkyviin kartoituksella
Opetushenkilöstön digikyvykkyyden kasvattamisessa liikkeelle lähdettiin tämänhetkisen digipedagogisen osaamisen itsearvioinnista. Yhdessä digipedatiimin ja henkilöstöpalveluiden kanssa suunnittelimme itsearvioinnin DigCompEdu-viitekehyksen pohjalta HR-järjestelmäämme. Arviointi toteutettiin huhti-kesäkuun välisenä aikana ja vastausprosentiksi saimme huimat 94 prosenttia. Kiitos siitä kuuluu kaikille vastanneille!
On todella vaikuttavaa tutustua opetus- ja ohjaushenkilöstön näkemyksiin digipedagogisesta osaamistasostaan, iloitsee projektipäällikkö Krista Kohtakangas.
“Nyt meillä on ensimmäistä kertaa kattava näkökulma siihen, missä ovat vahvuutemme ja suurimmat kehittämispotentiaalimme.”
Syksyllä jatkamme työtä kartoituksen vastausten käsittelyllä, jonka jälkeen tulemme jalkautumaan yksiköihin ja osaamispalveluihin keskustelemaan osaamiskartoituksen annista ja suunnittelemaan sopivia ratkaisuja digiosaamisen kehittämiseksi yhdessä opetus- ja ohjaushenkilöstön kanssa.
Koulutusta digimentoreille
Hankekokonaisuutemme pyrkii osaltaan tukemaan myös muuta oppilaitoksessa tapahtuvaa digikyvykkyyden kehittämistä. OSAOssa toimivaa digimentoriverkostoa ja -toimintaa uudistettiin keväällä. Samalla nimettiin lukuisia uusia digimentoreita ja näimme oivan tilaisuuden mahdollistaa koulutusta uudelle kokoonpanolle.
Oulun ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajankoulutuksen digitaalisen pedagogiikan asiantuntijoiden toteuttama kolmen kerran koulutuskokonaisuus “Digimentorin digipedataidot” sai huiman vastaanoton digimentoreiltamme. Osana koulutusta digimentorit saivat kehittämistehtäväkseen pohtia omaan yksikköön sopivia kokeiluja, joita lähdetään edistämään kuluvan lukuvuoden aikana.
Simuryhmä, uusia simulaattorihankintoja ja suunnitteilla oleva koulutuskokonaisuus
Simulaatio-opetus ei ole uutta OSAOlla, vaan monilla aloilla sitä on toteutettu jopa vuosikymmeniä. Simulaattoreita ja simukonkareita talosta siis löytyy jo – nyt tavoitteena on päivittää ja hankkia uusia oppimisanalytiikkaa hyödyntäviä simulaattoreita sekä lisätä osaamista entisestään. Ensimmäiset hankekokonaisuudessa tehtävät simulaattorihankintojen kilpailutukset aloitettiin Muhoksen ja Taivalkosken yksiköiden osalta keväällä ja laitteet saadaan yksiköihin syksyn aikana.
Simulaatio-opetusosaamisen edistämiseksi perustimme OSAOn sisäisen simuryhmän, joka tuo simulaatio-opetusta toteuttavat ja siitä kiinnostuneet yhteen säännöllisesti jakamaan osaamistaan ja hyviä käytänteitään sekä yhdistämään voimansa kehittämistyössä. Toivotamme kaikki kiinnostuneet OSAOlaiset mukaan!
Simuryhmästä on tullut turvallinen paikka yhteisen ymmärryksen sekä osaamisen jakamiselle, sanoo hankkeen digipeda-asiantuntija Sirpa Karjalainen.
Simuryhmässä syntyi myös idea simulaatio-opetuksen koulutuskokonaisuudesta. Siispä keräsimme koulutustarpeita, hankimme kouluttajan ja suunnittelimme koulutuksen yhteistyössä kouluttajan kanssa. Sisäinen koulutuskokonaisuus toteutetaan simulaatioasiantuntija Anssi Salmen vetämänä tämän syksyn aikana.
VR-kiertueita, VR-työpajoja ja VR-toimittajan valintaa
Hankkeessa rakennetaan OSAOlle virtuaalitodellisuutta hyödyntävä oppimisalusta, joka kokoaa tulevaisuudessa kaikki OSAOn alakohtaiset virtuaaliset oppimisympäristöt yhteen. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa se tarjoaisi myös työkalut VR-oppimisympäristöjen luomiseen. VR-oppimisalustalle tullaan hankkeessa rakentamaan asiakaspalvelu- ja työelämätaitoihin keskittyvä oma oppimisympäristönsä, jota voidaan hyödyntää OSAOn koulutuksessa alasta riippumatta.
Tiesimme virtuaalitodellisuuden olevan entuudestaan monelle vielä melko tuntematon asia ja siksi näimme tärkeäksi tarjota OSAOlaisille mahdollisuuden virtuaalitodellisuuteen tutustumiseen. Niinpä toteutimme keväällä Virtuario-kiertueen: vuokrasimme Työterveyslaitoksen Virtuario-oppimisympäristön ja kiersimme sen kanssa kaikki OSAOn yksiköt niin, että oppimisympäristö oli kussakin yksikössä viikon ajan kokeiltavissa. Tuon viikon aikana kaikki halukkaat pääsivät opastetusti testaamaan VR-laseja ja -sisältöjä sekä jakamaan kokemuksiaan ja ideoitaan.
Asiakaspalvelu- ja työelämätaitojen VR-oppimisympäristön rakentamisen osalta työ aloitettiin selvittämällä OSAOn opettajilta toiveita ja tarpeita sisällön suhteen. Järjestimme kaksi työpajaa, joissa eri yksiköiden ja alojen opettajat osallistuivat oppimisympäristön harjoitusten käsikirjoittamiseen.
Saatuja palautteita ja ideoita hyödynsimme varsinaisen VR-oppimisalustan ja -ympäristön kilpailutusta suunnitteluun. Kesän kynnyksellä toimittaja kilpailutettiin ja valituksi tuli ohjelmistoyritys Virtual Dawn. Yhteistyö Virtual Dawnin kanssa alkoi välittömästi ja ensimmäisiä maistiaisia tulevasta oppimisalustasta OSAOlaiset saavat nauttia jo heti syksyllä, kun ensimmäiset testailut aloitetaan.
Rakennamme yhdessä Virtual Dawnin kanssa OSAOn näköistä VR-oppimisympäristöä ja luomme pohjaa tulevaisuuden kestävämmälle kehittämiselle, kertoo projektiasiantuntija Nova Salmivaara, joka on vastuussa VR-sovellusten toteuttamisesta.
Palvelumuotoilulla selvät suunnitelmat digitaalisen valmistuksen tilan, etänäyttöjen, monikäyttötilojen ja digivälinelainaamon kokeiluihin
Syksyllä 2023 tutustuimme monipuolisesti erilaisiin digitaalisen valmistuksen tiloihin, digivälinelainaamoihin ja hybridiratkaisuihin. Vierailuja tehtiin ja tapaamisia sovittiin muihin oppilaitoksiin ja digitaalisen valmistuksen tiloihin eli FabLabeihin ja Makerspaceihin. Lisäksi tutustuimme ja keräsimme kyselyjen, työpajojen ja haastatteluiden avulla tietoa sisäisesti siitä, mitä laitteistoa ja oppimisympäristöjä on jo olemassa OSAOn eri yksiköissä ja osaamisaloilla.
Kaikki tämä tapahtui kehittämiskumppaniksi valikoituneen palvelumuotoilutoimisto Arctic Factoryn asiantuntijoiden sparraamana. Vaikka jo palvelumuotoilijoiden saattaminen kartalle tässä isossa kehittämiskokonaisuudessa vaati lukuisia tapaamisia ja työtunteja, voimme todeta, että työ oli ehdottomasti sen väärti. Tänä vuonna aloitettavat digivälinelainauksen, etänäyttöjen, monikäyttötilojen ja digitaalisen valmistuksen tilojen kokeilut on palvelumuotoilun myötä suunniteltu OSAOlaisten tarpeista käsin.
Yhteistyö Arctic Factoryn palvelumuotoilutiimin kanssa on tuonut valtavasti uusia ideoita ja ajatuksia kehittämistyöhön, kertoo projektipäällikkö Leena Törmälehto.
“Tuloksena on syntynyt kattava kokeilusuunnitelma, jota alamme syksyllä toteuttamaan hankkeen asiantuntijoiden kanssa.”
Yhteistyön edistämistä yli tiimien ja hankkeiden
Ensimmäisen toimintavuoden yksi tärkeimmistä asioita oli luoda foorumeita tiimi-, ala-, yksikkö- ja hankerajojen yli.
Digikyvykäs Kampus -hankekokonaisuuden kehittämistiimi koostuu kokonaisuudessaan yli 30 hanketyöntekijästä, jotka kokoontuvat yhteen säännöllisin väliajoin keskustelemaan siitä, mitä kukin omalla alallaan ja yksikössään edistää hankekokonaisuuden resurssein. Kehittämistiimissä on jäseniä niin hanketoiminnan, IT-palveluiden ja henkilöstöpalveluiden tiimeistä sekä opettajia eri aloilta ja yksiköistä.
Yhteistyötä on myös tiivistetty digipedatiimin, IT:n ja HR:n kesken yhteistyötapaamisilla.
Hankekokonaisuutemme aloitteesta perustettiin myös OSAOn sisäinen digihankkeiden verkosto, joka kokoaa säännöllisesti yhteen digikehittämiseen liittyvät hankkeet OSAOssa. Digihankkeiden verkostoon ovat tervetulleita kaikki digikehittämisestä kiinnostuneet OSAOlaiset!
Alakohtaisten oppimisympäristöjen jatkokehittämistä
Digikyvykäs Kampus -hankekokonaisuuden resursseilla on myös jatkettu muissa hankkeissa aloitettua työtä.
Tietomallinnuksen hyödyntäminen rakennusalalla aloitettiin Rak3a-hankkeessa. Nyt sen edistäminen etenee tässä hankekokonaisuudessa ja uudella työmaalla Kempeleen Pirilässä. Samoin Digivoimala-hankkeessa rakennettua oppimisympäristöä voimalaitosten vika- ja vaaratilanteiden harjoitteluun ja päästöttömämpään voimalaitoksen ajoon edelleen kehitetään. Digivoimala-oppimisympäristölle rakennettiin keväällä oma tilansa Kaukovainion tekniikan yksikköön ja avajaisia vietettiin kesäkuussa.
Hankekokonaisuuden toinen toimintavuosi kolmesta on nyt käynnistynyt ja digikyvykkyyden edistäminen jatkuu varmoin askelin. Ota yhteyttä, jos kiinnostuit aiheesta, kerromme mielellämme lisää!
Kirjoittaja Suvi Kuivala on Digikyvykäs Kampus -hankekokonaisuuden asiantuntija.
Kuvia Digikyvykäs Kampus -hankekokonaisuuden ensimmäisen toimintavuoden varrelta