OSAO Ovi tarjoaa palkittua uraohjausta

OSAO Oven nykyisin operoima OpinTori pokkasi ykkössijan The FUTURE Time Traveller -kilpailussa. Erityistä kiitosta OpinTorin ohjaus- ja neuvontapalvelut sai vuorovaikutteisuudestaan. 

The FUTURE Time Traveller -kilpailussa haettiin innovatiivisia uraohjausmenetelmiä ja haluttiin jakaa hyviä käytänteitä liittyen erilaisiin ohjauksen työkaluihin ja menetelmiin. OSAOn, OAKK:n, Ammattiopisto Luovin ja PSK-Aikuisopiston verkostona alun perin toteuttama OpinTori vei voiton FUTURE-verkoston ulkopuolisten maiden sarjassa. 

OSAO Oven käyttöön vaiheittain siirretty OpinTorin alusta löytyy nyt uudesta osoitteesta uralle.osao.fiAlustan digiohjauspalvelu yhdistettynä henkilökohtaiseen kontaktiin kerää asiakkailta jatkuvasti kiitosta, ja sitä kehuttiin myös kilpailussa. 

”Järjestelmän hienous on siinä, että digitaalisuus on viety hyvin pitkälle, mutta myös henkilökohtainen kontakti ohjaajaan mahdollistetaan eri kanavia pitkin”, sanoo OSAO Oven opinto-ohjaaja Tea Remahl, joka toimi Euroopan sosiaalirahaston rahoittaman OpinTorin digiloikka -hankkeen projektipäällikkönä. 

Tämä on tuonut uraohjauspalvelun paljon saavutettavammaksi eri kohderyhmille. Olemme saaneet esimerkiksi chatillä madallettua yhteydenoton kynnystä. Asiakkaalle on myös yleensä iloinen yllätys, että chatissämme palveleekin oikea ihminen!”

 

Saavutettavuutta maailmanluokan järjestelmällä

OSAO Oven digiohjaus palvelee myös monia muita kuin peruskoulunsa päättäviä ja OSAOn opiskelijoita. Työttömien työnhakijoiden ja ohjauksen ammattilaisten lisäksi Oven palvelut ovat hyvin saavutettavissa esimerkiksi työssäkäyville henkilöille. 

”Digiohjaus on helposti saavutettavaa asuinpaikasta tai työmarkkinatilanteesta riippumatta. Kun saamme osaostauralle.fi-sivuston käyttöön, on palvelu myös aidommin ympärivuorokautista help center –palvelun ansiosta”, Remahl selittää.  

Digiohjauksessa käyttämämme Zendesk on maailman käytetyin järjestelmä. Sitä käyttävät monet verkkokaupat, mutta me otimme järjestelmän aivan uudenlaiseen käyttöön. Saamme myös koko ajan asiakaspalautetta, ja laatua ja asiakastyytyväisyyttä valvotaan meillä jatkuvasti. Jos katsotaan viimeisen 30 päivän tietoja, on asiakastyytyväisyysprosentti 92!”

 

Digiohjaus ja henkilökohtainen palvelu elävät rinnakkain

Tyypilliseen OSAO Oven ohjaajan työpäivään kuuluu parikymmentä asiakaskohtaamista eri kanavissa. Paitsi koulutuksista ja niihin hakeutumisesta, myös muista asioista tulee kysymyksiä etenkin chatin kautta. 

Kohta tässä ollaan jos jonkin alan asiantuntijoita! Asiakkaille etsitään tietoa vaikka mistä, ja kysytään myös kaverilta. Meillä korostuu tiimityö: kaverin apua tarvitaan ja yhdessä ratkotaan asioita”, Tea Remahl kertoo. 

OSAO Oven digitaalisuuden yksi tärkeimpiä puolia on mahdollinen anonyymius, joka varmasti osaltaan madaltaa kynnystä kysyä mitä moninaisimpia kysymyksiä. 

Tietoturva-asiat ovat niitä, jotka useimmiten lyövät tämänkaltaisissa hankkeissa kapuloita rattaisiin. Tietenkin ratkaistavana on myös kysymys ohjauksen perimmäisen idean eli kohtaamisen ja yhteisymmärryksen sekä digitaalisten palveluiden suhteesta. Digiohjauksella voidaan saavuttaa monia etuja, mutta uskon edelleen myös henkilökohtaisen kasvokkaisen ohjauksen voimaan!” Remahl sanoo. 

Etänä tapahtuva digiohjaus on juuri nyt erityisen ajankohtaista koronaepidemian aikaan. Myös OSAO Oven palvelut ovat saatavilla vain etänä 13.4.2020 asti. Erikoistilanne korostaa työkalujen toimivuutta digiohjauksessa, ja myös OSAO Ovi haluaa kehittää ohjaustaan entisestään. 

Erilaisiin videopuheluihin tai kuvalliseen viestintään perustuvia ohjaustapoja ei ehkä ole täysimittaisesti vielä hyödynnetty, mutta voi olla, että tämä poikkeusaika lisää myös niiden käyttöä”, arvioi Remahl. 

Kaiken kaikkiaan meillä on jo nyt loistava konsepti, joka mahdollistaa sekä henkilökohtaisen ja kasvokkaisen palvelun että monikanavaiset digipalvelut myös esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Nämä voivat elää hienosti rinnakkain, ja loppujen lopuksi on kyse myös siitä, mitä asiakkaat haluavat.