
Työpaikalla ohjaaminen
Elementti näyttää Voice Intuitiven kuuntelunapin ja translate-valikon
Ammatilliseen koulutukseen sisältyy tiiviisti työpaikoilla tapahtuva oppiminen. Opiskelijaa ohjaavat työpaikan työpaikkaohjaaja ja opettaja.
Opiskelijan ohjaaminen ja osaamisen arviointi ovat vastuullista työtä, johon työpaikkaohjaajakoulutuksemme antaa hyviä eväitä. Koulutuksen teemoja voi hyödyntää laajasti myös työyhteisön muussa toiminnassa esimerkiksi sijaisten perehdyttämisessä, työntekijöiden ohjaamisessa ja palautteen antamisessa.
Työpaikkaohjaajakoulutus
Järjestämme työpaikkaohjaajakoulutusta työnantajille, työpaikalla opiskelijoita ohjaaville ja kaikille oman osaamisensa täydentäjille. Työpaikkaohjaajien koulutus voidaan toteuttaa työpaikalla, oppilaitoksessa tai verkko-oppimisympäristössä.
Työpaikkaohjaajakoulutus on osallistujille maksutonta.
OSAO järjestää työpaikkaohjaajakoulutuksen yhteistyössä Oulun TOPPI-verkoston kanssa, johon kuuluvat Ammattiopisto Luovi, PSK-Aikuisopisto, Suomen Diakoniaopisto ja Oulun Palvelualan Opisto.
Esimerkkjä työpaikkaohjaajakoulutuksen toteutusvaihtoehdoista
Toteutus
Kahden tunnin mittainen työpaikkaohjaajien lyhytperehdytys toteutetaan etäyhteydellä Teamsissa.
Ajankohta
Lyhytperehdytyksiä toteutetaan noin kaksi kertaa kuukaudessa. Lyhytperehdytyksiä järjestetään kahdella eri sisällöllä, joista toinen keskittyy enemmän näyttöön ja osaamisen arviointiin, toinen työpaikalla tapahtuvaan opiskeluun yleisemmin.
Osallistuja voi itse valita sopivimman ajankohdan tarjolla olevista vaihtoehdoista.
Koulutuksen aiheet
Työpaikkaohjaajan yleisemmässä lyhytperehdytyksessä aiheina ovat:
- koulutussopimus ja oppisopimus
- HOKS
- eri osapuolten roolit, vastuut ja tehtävät
- ohjaus ja palaute
- osaamisen arviointi.
Näyttö ja osaamisen arviointi -lyhytperehdytyksessä aiheina ovat:
- näyttöjen suunnittelu ja järjestäminen
- osaamisen osoittaminen
- osaamisen arviointi.
Lisätietoja
Minna-Liisa Myllylä, minna-liisa.myllyla@osao.fi, p 040 1415 135
Toteutus
Koulutus toteutetaan yhden päivän mittaisena työpaikkaohjaajakoulutuksena. Koulutuspäivä kestää klo 8-16 ja se sisältää kaksi kahvitaukoa ja lounastauon.
Ajankohta
Koulutuksen ajankohta sovitaan suunnitteluvaiheessa.
Päivän aiheet
- Työpaikalla järjestettävän koulutuksen muodot
- Oppisopimus, koulutussopimus
- Työelämä oppimisessa mukana
- Työpaikkaohjaajan rooli ja tehtävät
- Opiskelijan perehdyttäminen ja palautteen antaminen
- Opiskelijan osaamisvalmiudet
- Erilaiset oppijat (eri kieli- ja kulttuuritaustaiset oppijat, erityistä tukea tarvitsevat oppijat)
- Työpaikkaohjaajan muistilista – näin tuemme opiskelijan erilaisia valmiuksia
- Osaamisen arviointi eli näytön arviointi – avataan tässä tutkinnon perusteita, ammattitaitovaatimuksia
- Kehittämistehtävä (lyhyt), esim. opiskelijan ’polku’/ eteneminen työpaikalla ’harjoittelujakson’ aikana. Tässä on mahdollista huomioida myös työpaikan ja työtehtävien perehdyttämisohjeita ja niiden päivitys-/ kehittämistarpeita.
Sisällöissä huomioidaan myös, mitä tutkintoja tai tutkinnon osia opiskelijat suorittavat kyseisellä työpaikalla ja työtehtävissä.
Lisätietoja
Oulun TOPPI-verkosto
Minna-Liisa Myllylä, suunnittelija, OSAO,
p. 040 1415 135 minna-liisa.myllyla@osao.fi
Toteutus
Koulutus toteutetaan kaksipäiväisenä työpaikkaohjaajakoulutuksena. Kumpikin koulutuspäivä kestää klo 8-16 ja sisältää kahvitauot ja lounastauon.
Ajankohta
Koulutuksen ajankohta sovitaan suunnitteluvaiheessa.
Ensimmäisen päivän aiheet
- Työpaikalla järjestettävän koulutuksen muodot
- Oppisopimus, koulutussopimus
- Työelämä oppimisessa mukana
- Työpaikkaohjaajan rooli ja tehtävät
- Opiskelijan perehdyttäminen ja palautteen antaminen
- Opiskelijan osaamisvalmiudet
- Kehittämistehtävän ohjeistus ja työstämisen aloittaminen. Tässä voi olla esim. tutkinnon perusteet ja ammattitaitovaatimuksiin perehtyminen.
Toisen päivän aiheet
- Lyhyt kertaus edellisestä päivästä, toiveet ja kysymykset
- Kehittämistehtävän työstäminen. Esimerkiksi:
- opiskelijan perehdytysohjelman laatiminen, näyttöjen suunnittelu, ohjaajan käsikirja
- Erilaiset oppijat
- Työpaikkaohjaajan muistilista – näin tuemme opiskelijoiden erilaisia valmiuksia
- Yhdistelmäpolut, yrityspolku
- Osaamisen arviointi
- näytön arviointiprosessi
Päivän sisältöä on mahdollista muokata työpaikan toiveiden mukaan. Sisällöissä voidaan myös perehdyttää niiden tutkinnonosien arviointikriteerien ja ammattitaitovaatimuksiin, joista opiskelijat hankkivat osaamista työpaikan työtehtävissä.
Lisätietoja
Oulun TOPPI-verkosto
Minna-Liisa Myllylä, suunnittelija, OSAO,
p. 040 1415 135, minna-liisa.myllyla@osao.fi
Toteutus
Koulutus toteutetaan kolmena iltapäivänä klo 12.30 – 16.00.
Ajankohta
Koulutuksen ajankohta sovitaan suunnitteluvaiheessa.
Ensimmäisen iltapäivän aiheet
- Työpaikalla oppiminen (koulutussopimus, oppisopimus),
- työpaikkaohjaajan rooli, opettajan rooli, opiskelijan rooli
- opiskelijan perehdyttäminen
- kehittämistehtävän ohjeistus
Toisen iltapäivän aiheet
- Osaamisen eli näytön arviointi
- arviointiopas
Kolmannen iltapäivän aiheet
- Erilaiset oppijat, vinkkejä erityiseen tukeen
- Kehittämistehtävien purkaminen
Lisätietoja
Oulun TOPPI-verkosto
Minna-Liisa Myllylä, suunnittelija, OSAO,
p. 040 1415 135, minna-liisa.myllyla@osao.fi
Ilmoittaudu OSAOn työpaikkaohjaajakoulutukseen
Työelämä oppimisessa mukana -materiaalit
Työelämä oppimisessa mukana -esite ja -animaatio ohjaavat sinut työelämän ja opiskelijan väliseen yhteistyöhön ja auttavat työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Materiaali toimii muistin tukena ja on hyödynnettävissä työpaikoilla myöhemminkin.
Työelämässä oppimisessa mukana -esite ja -animaatio sisältävät opastusta seuraaviin asioihin:
- Opintojen suunnitteleminen
- HOKS-henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma
- Vastuun jakaminen työpaikalla
- Työpaikkaohjaajana toimiminen
- Oppimisen seuranta ja osaamisen arviointi
Materiaalin on tuottanut Tieto, taito ja työelämä -hanke. Hanke on saanut avustusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä.