Suksi luistaa matkailualan opinnoissa

20-vuotias oululainen Ronja Valjus valmistui maaliskuussa OSAOsta matkailupalvelujen tuottajaksi. Oma tie unelma-alalle löytyi parin kumpareen jälkeen, mutta nyt latu tulevaisuuteen on auki. Matkailualan ammattilaiseksi kouluttautunut lumilautailuopettaja aikoo jatkossakin panostaa opiskeluun.

Peruskoulun jälkeen edessä on isoja valintoja oman opintopolun suhteen. Ronja Valjus lähti alun perin lukiopolulle, mutta totesi pian, että teoriapainotteinen opiskelu ei ollut hänen juttunsa. Käytännön tekemistä tuli ikävä ja välillä mielikin painui matalaksi teoria-aineita puurtaessa.

VALMAn aikana tulevaisuus kirkastui

”Kävin silloisen opinto-ohjaajan kanssa läpi vaihtoehtoja. En halunnut jäädä laakereillani lepäämään. Hakeuduin ensin lähihoitajakoulutukseen, mikä sopi silloiseen elämäntilanteeseen, Ronja kertoo.

Aika pian Ronja kuitenkin huomasi, että turhan kärsimätön ei opiskeluvalinnassa kannata olla.

”Niinpä aloitin ammatilliseen koulutukseen valmistavat VALMA-opinnot ja ne antoivat minulle ajatteluaikaa. VALMAn aikana tulevaisuus kirkastui: matkailu on se, minkä parissa haluan työskennellä”, hän sanoo.

Urheilullinen oululainen oli VALMAn kautta Rukan laskettelukeskuksessa tutustumassa työelämään, ja käytännön tekeminen tuntui heti omalta. Kokemusta tuli muun muassa välinevuokraamossa työskentelystä ja tätä kautta matkailualalla äärimmäisen tärkeästä asiakaspalvelusta.

”VALMAn jälkeen hain ja pääsin OSAOn Kaukovainion palvelujen yksikköön suorittamaan matkailualan perustutkintoa. Ensimmäinen vuosi oli melko teoriapainotteinen, mutta jonkin verran mukaan mahtui myös omaa tekemistä. Vuosikurssini esimerkiksi suunnitteli ja toteutti Kaukovainiolla yhteiset joulujuhlat.”

Ensimmäisen opiskeluvuoden keväällä matkailijaopiskelijat ahersivat apulaisina Pohjois-Suomen erämessuilla. Ronjan tehtäviin kuuluivat muun muassa lastennurkkalaisten leikittäminen ja asiakaspalautteiden kerääminen.

OSAOssa matkailualan perustutkinnon suorittanut valmistuu matkailupalvelujen tuottajaksi. Tutkinto antaa valmiudet suunnitella sekä toteuttaa elämyksiä ja laadukkaita tapahtumia kulttuuri-, luonto-, terveys- ja liikunta-alalla.

Asiakaslähtöisyys, organisointikyky ja hyvät sosiaaliset taidot ovat työssä tarpeen, ja näitä harjoitellaan tiiviisti sekä teoriassa että käytännössä. Matkailupalvelujen tuottaja tarvitsee myös luovuutta, sillä hänen on pystyttävä ideoimaan erilaisia matkailun ohjelma- ja oheispalveluja, jotka varmistavat asiakkaille unohtumattomia hetkiä.

Käytännön oppia työelämässä

Lisää käytännön tekemistä kertyi toisen vuoden keväällä, jolloin Ronja hakeutui oppimaan työelämään Vantaan Flamingo -elämyspuistoon. Siellä hän tutustui monipuolisiin asiakaspalvelutöihin ja oli lippumyyjänä sekä ohjaajana minigolf-radalla.

”Mielestäni oli hienoa, että oppilaitoksen puolesta oli ok hakeutua harjoitteluun minne päin Suomea tahansa. Kaksikuukautisen harjoittelun aikana asuin sukulaisten luona, mikä sekin oli mahtava juttu vähävaraiselle opiskelijalle”, Ronja naurahtaa.

Ronja oli opintojen aikana kaksi kertaa oppimassa työelämässä. Toinen jaksoista oli kakkosvuoden talvikaudella jo tutussa Rukan laskettelukeskuksessa, missä Ronja piti hiihtokoulua ja työskenteli opastuspalveluissa. Hiihtokoulun kautta sujuivat myös ammatilliseen koulutukseen kuuluvat näytöt. Arvioinnin aikana Ronjan työskentelyä seurattiin työpäivien aikana. Kriteereinä olivat erityisesti asiakaspalveluun liittyvät tekijät – esimerkiksi yllättäviin tilanteisiin reagointi.

”Teknisen ja teoriaosaamisen lisäksi koen, että olen ammatillisissa opinnoissa oppinut kohtaamaan erilaisia ihmisiä entistä tasapuolisemmin”, Ronja arvioi.

Varhaispedagogiikka kiinnostaa

Ronjan kokemusten mukaan matkailualalla pärjää, jos on avoin, tykkää olla ihmisten parissa eikä pelkää puhua eri kieliä.

”Parasta opinnoissa oli tekemisen meininki raikkaassa ulkoilmassa sekä mahtavat opiskelukaverit ja opettajat. Olen hieman lukihäiriöinen ja joskus teorian omaksuminen on tämän takia vaikeaa, mutta mielestäni oppilaitos tuli tässä hienosti vastaan ja sain tarvittaessa yksilöllistä ohjausta.”

Nyt perustutkinto on takataskussa, mutta kuten sananlasku kertoo, nälkä kasvaa syödessä. Ronja on hakenut ammattikorkeakouluun yhteisöpedagogian opintoihin. Kesäkuussa selviää, minne polku syksyllä vie.

”Koska minulla on lumilautailun opettamisen pätevyys, olen tavallaan jo unelma-ammatissa. Tulevaisuudessa haluaisin jollakin tapaa yhdistää pedagogian ja talviurheilun. Pidän lasten kanssa puuhaamisesta, joten ehkä näistä aineksista syntyy joskus se huippuduuni”, Ronja summaa.

 

 

Matkailualaa voi opiskella OSAOssa Kaukovainion palveluiden yksikössä.

Tutustu matkailualan perustutkinnon opintoihin