
Virtuaalitodellisuuden avulla työelämävalmiuksia
OSAOssa kehitetään opiskelijoiden työelämätaitoja virtuaalitodellisuuden avulla. Digikyvykäs Kampus -hankekokonaisuudessa rakennettava VR-oppimisympäristö tarjoaa turvallisen ja tehokkaan tavan harjoitella työelämän vuorovaikutustilanteita. Taustalla on työelämältä ja opettajilta tullut viesti siitä, että vuorovaikutustilanteissa toimimiseen kaivataan lisää harjoitusta.
Rakennamme OSAOn Digikyvykäs Kampus -hankkeessa asiakaspalvelu- ja työelämätaitojen VR-oppimisympäristöä yhteistyössä ohjelmistoyritys VirtualDawnin kanssa. Samalla hankkeessa suunnitellaan oppimisympäristön käyttömahdollisuuksia OSAOn eri koulutusalojen opetuksessa.
Haluamme osallistaa myös yrityksiä ja työnantajia VR-oppimisympäristömme kehittämiseen.
Oppimisympäristöjä eri koulutusalojen tarpeisiin
Virtuaalitodellisuuden avulla pyritään kasvattamaan ammatillisten opiskelijoiden valmiuksia toimia erilaisissa työelämätilanteissa turvallisella tavalla. VR-harjoitusten avulla opiskelija voi harjoitella ammattiin liittyviä vuorovaikutteisia tilanteita itsenäisesti ja tarpeen mukaan ennen työpaikalle siirtymistä. Tavoitteena on, että työpaikalle mentäessä opiskelijoilla on jo hieman kokemusta siitä, miten aidoissa vuorovaikutustilanteissa voisi tai tulisi toimia.
Virtuaaliharjoituksissamme uutuusarvo on puhumalla toimimisessa: opiskelija käy keskustelua tuottamalla itse puhetta. Tähän asti useissa koulutuskäytössä olleista VR-harjoituksista tehtävänä on ollut valita sopivin valmiiksi käsikirjoitetuista vuorosanoista.
Rakennamme VR-oppimisympäristöämme sellaiseksi, että sieltä löytyy harjoituksia eri alojen tilanteisiin – vuorovaikutusta kun tarvitaan työssä kuin työssä. Ensimmäisenä rakenteilla on erityisesti liiketoiminnan alan opiskelijoille kohdennettu harjoitus, jossa harjoitellaan kaupan alan asiakaspalvelutilanteita.
Tule mukaan VR-oppimisympäristömme kehittämiseen
Vuorovaikutteisille virtuaaliharjoituksille on selkeä tarve, jonka ovat tuoneet esille opettajat, työelämän edustajat ja nuoret itse. Keskusteluissa nuorten kanssa on toistuvasti noussut esille erilaiset tilanteet, joissa pitää esiintyä ja olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Ne koetaan jännittäviksi.

VR-harjoitusten suunnittelussa haluamme kuulla niin opiskelijoita, opettajia kuin työelämää. Haluamme, että harjoitukset vastaavat aitoihin työelämän tarpeisiin.
Mitkä ovat eri alojen yritysten ja työnantajien näkökulmasta konkreettisesti ne vuorovaikutustilanteet, jotka kaipaavat eniten huomiota ja harjoittelua? Missä spesifeissä työelämätaidoissa näkyy eniten puutteita työpaikoilla? Kuulemme mielellämme, mitä ajatuksia nämä kysymykset työnantajanäkökulmasta herättävät.
Kiinnostuitko? Tulemme mielellämme esittelemään projektiamme ja keskustelemaan aiheesta.
Ota yhteyttä
Projektipäällikkö Leena Törmälehto, Digikampus osana ammatillista koulutusta -hanke
p. 040 635 9776, leena.tormalehto@osao.fi
Digikyvykäs Kampus -rinnakkaishankekokonaisuus käsittää Digikyvykkyyttä ammatilliseen koulutukseen- ja Digikampus osana ammatillista koulutusta -hankkeet. Hankekokonaisuus on Euroopan unionin osarahoittama.
