Yhteisellä intohimolla kohti menestystä

OSAOn jalometallialan toisen vuoden opiskelijoiden NY-yritys Jewellery Obscura on niittänyt menestystä nuorten Uskalla yrittää 2020 -yrittäjyyskilpailussa. Yrityksen takana ovat Terhi Koskela, Nea Kaakkurivaara ja Charlotta Hietanen, jotka valmistautuvat innokkaasti kisan online-finaaliin. Kokonaan sähköiseksi muutettu finaali sisältää ennakkotehtäviä ja tuomariston etähaastatteluja, joiden perusteella voittaja valitaan.

Oulun semifinaalissa kolmikko pokkasi palkinnot parhaasta tuotteesta sekä parhaasta kansainvälisestä potentiaalista. Jälkimmäinen tunnustus toi näkyvyyttä myös länsinaapurissa, sillä helmikuussa yritys pääsi osallistumaan messuille Luulajassa.

Nuorten yrittäjien mielestä yrittäjyyskilpailut opettavat: ammattilaisten ja asiakkaiden suora, rakentava palaute auttaa kehittämään omaa toimintaa.

”Omalle työlle voi sokeutua, eikä kokonaisuutta osaa nähdä samalla tavalla kuin joku ulkopuolinen sen näkee”, kertoo Nea.

”Ja myös kehujen vastaanottamista pitää opetella!” Terhi muistuttaa.

 

Hämärän teema synnytti erinomaisen yritystarinan

Jewellery Obscura NY:n idea syntyi opiskelijoiden tekemistä hopeatöistä: Nean koruissa oli erilaisia kalloja, Terhillä musteläiskätesteistä inspiroituneita kuvia. Kun Charlotta huomasi tovereidensa korut, hän näki niiden yhdistelmässä potentiaalia. Myös Charlotan erilaisiin symboleihin pohjautuva mallisto sopi hyvin sekaan.

Yrityksen slogan ”Koruja mielen synkistä sopukoista ja maailman varjoista” tiivistää sen brändin. Tummasävyinen teema sai Terhin ja Nean mukaan ruotsalaiset hämmästymään Luulajassa.

”He nauroivat, että miten olemmekin niin synkkiä, kunnes kuulivat meidän olevan Suomesta. Sanottiin kyllä, että esillepano oli todella erottuva!” Nea nauraa.

Uskalla yrittää -kisan semifinaaleissa Oulussa kiiteltiin paitsi yrityksen messupistettä, myös yrityksen selkeää tarinaa. Kolmihenkisen tiimin erilaisen osaamisen ja yhteisen intohimon kehuttiin näkyvän erinomaisina tuotteina. Yhteistyö ja vertaistuki on myös opiskelijoiden mielestä tärkeää yritystoiminnassa.

”Olemme trio, jossa jokaisella on omat vahvuudet. Yksin ei varmaan kukaan olisi uskaltanut lähteä yrittämään näin isosti”, perustelee Nea.

 

Asiakastyöt opettavat parhaiten

Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa perustetaan oma, oikealla rahalla toimiva NY-yritys, jota pyöritetään lukukauden, lukuvuoden tai 12 kuukauden ajan. NY-toiminta on tärkeää alalla, jossa valmistumisen jälkeen on todennäköistä päätyä työllistämään itsensä. Kansallisessa kisassa pärjääminen tuokin näkyvyyttä koko alalle, ja nuorten kehuja saaneet tuotteet nostavat yleisön tietoisuuteen alan tulevia, taitavia tekijöitä.

Jalometallialalla opiskelijat perustavat NY-yrityksen lukuvuodeksi kerrallaan. Sen kautta he hankkivat asiakkaita ja materiaaleja ja oppivat samalla ammattiin.

”Asiakastöiden kautta oppii todella paljon, kun eteen tulee uusia tilanteita. Se tuo uutta ulottuvuutta ja osaamista omaan työhön”, Nea selittää.

”NY-toiminta on tuonut paljon varmuutta omaan tekemiseen. Nyt jos koulun jälkeen pistää yrityksen pystyyn, on matalampi kynnys kokeilla ja tehdä asioita”, Terhi tiivistää.

 

 

Tutustu jalometallialan artesaanien opintoihin