Oppilaitos on merkittävä osa opiskelijan arkea, jossa vietetään iso osa päivästä opiskellen ja kaverisuhteita luoden. Oppilaitoksen toimintatavoilla ja työntekijöiden panoksella voidaan vaikuttaa siihen, että opiskelijat voivat hyvin ja kokevat olevansa osa yhteisöä.
Opintojen alussa tapahtuva ryhmäytyminen pohjustaa opiskelijaryhmän keskinäistä vuorovaikutusta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Myös erilaiset opiskelijatapahtumat mahdollistavat opiskelijoiden väliset kohtaamiset parhaimmillaan yli yksikkörajojen. OSAOn Hyvispysäkit tuovat puolestaan opiskeluhuollon toimijat ja eri toimijoiden palvelut lähelle opiskelijaa.
OSAOn hankkeet ovat toimineet yhteisöllisen opiskeluhuollon toiminnan kehittämisessä hyvänä linkkinä eri toimijoiden välillä. OSAOn hyvinvointihankkeilta, ulkopuolisilta nuorisoalan toimijoilta sekä eri yksiköiden henkilökunnan jäseniltä on saatu tärkeää tietotaitoa kehittämistyössä hyödynnettäväksi.
OSAOn hyviä toimintamalleja ja tapoja edistää yhteisöllisyyttä on koottu hankkeiden kautta hyvinvoinnin vuosikelloksi. Tarve vuosikellon kokoamiselle nousi opiskelijoilta, jotka toivoivat yksiköitä yhdistävää ja yhdenvertaista toimintaa. Vuosikello sisältää 12 eri teemaa, joiden tarkoituksena on jakaa jokaiseen teemaan liittyvää tietoa opiskelijan hyvinvoinnin edistämiseksi ja tukemiseksi.
Nuoren kokemus nähdyksi, kuulluksi ja kohdatuksi tulemisesta edistää yhteisöllisyyttä ja viihtyvyyttä oppilaitoksessa. Tähän tähtäämme myös OSAOssa. Yli yksikkörajojen, yhdessä tehden.
Kirjoittaja: Tiina Haapapuro, ohjaaja,
Yhdenvertaista ja yhteisöllistä opiskeluhuoltoa -hanke
Koulutuskuntayhtymä OSAO